Aloittelijan opas


Veteraanina ajattelin kirjoittaa muutaman rivin opastukseksi aloittelevalle hävittäjälentäjälle joka haluaa päästä mukaan tähän hienoon harrastukseen.
Ensimmäisenä varoituksena totean, että ennen taistelulennokkiharrastuksen aloittamista tulee oppia lennättämään nopeaa siivekelennokkia.


Aloittaminen

Ensimmäisenä tarvitaan sopivat varusteet, kuten joka harrastuksessa. Tämä tarkoittaa moottoria ja lennokkia, olettaen että tarvittavat radiolaitteet on jo olemassa. Aloitamme lennokilla, koska se määrää minkä kokoisen moottorin tarvitset.

Olet jo todennäköisesti iskenyt silmäsi johonkin tiettyyn hävittäjään, mutta suosittelen aloittamaan lennokilla joka on helppo käsitellä ja lennättää. Helpoimmat lennokeita ovat ne suurimmat, vaikkakin ne ovat hieman kalliimpia rakentaa. Miksi? Koska niissä on vähemmän siipikuormitusta, suurempi moottori ja ne ovat helpompia huoltaa kentällä. Paras rakennusmateriaali on foami (eli styrox tms.). Jälleen miksi? Koska foami-lennokki on helpoin korjata kentällä (ja tätä ominaisuutta tarvitaan).

Kun tähän vaiheeseen on päästy, tulee eteen piirustuksen tai rakennussarjan valinta. Suuria koneita on vain muutamia, esim. F6F Hellcat, P47 Thunderbolt, SB2C Helldiver sekä viimeisenä mutta ei vähäisimpänä Ilyushin IL-2. Suosittelen lämpimästi, että valitset lennokin joka on riittävän suuri lennätettäväksi .20 moottorilla ja on rakennettu foamista. Pienemmistä koneista hyvä vaihtoehto on P-39 Airacobra. Se on yksi parhaimmista vaihtoehdoista ensimmäiseksi koneeksi.


Moottori

Jos seurasit neuvojani, niin nyt tarvitset hyvän ja luotettavan .20-kokoisen moottorin. Tässä vaiheessa tulee huomioida seuraavia seikkoja: Moottorin tulee olla riittävän tehokas jotta koneesi lentäisi hyvin. Moottorin tulee olla helppo käynnistää ja helppo säätää käymään hyvin, joka tarkoittaa ettei se saa olla liian herkkä neulan asennolle jne. Varaosia tulee myös olla helposti saatavilla, koska niitä tarvitaan jos maa tulee yllättäen vastaan kesken lennon...

Henkilökohtainen suosikkini on Irvine 20 ABC. Se on hyvä moottori, mutta valitettavasti sitä ei ole enää saatavana. On myös muita hyviä ja luotettavia .20 kokoisia moottoreita. Mikäli haluat lennättää .15 kokoisia lennokkeja (kuten useimmat), tulee moottorin valinnassa huomioida samat seikat kuin isommankin moottorin hankinnassa. Tässä kokoluokassa suosikkini on Fox .15, mutta jälleen kerran: on myös muita hyviä ja luotettavia moottoreita.


Rakentaminen

Ensinnäkin koneen tulee olla mahdollisimman nopea, helppo ja halpa rakentaa. Foam on halpa rakennusmateriaali ja se on myös nopea tapa jos teet samalta istumalta muutaman koneen. Hävittäjän rakentaminen nopeasti tarkoittaa ettei yksityiskohtiin kiinnitetä liikaa huomiota. Viimeistelyllä ei ole niin suurta merkitystä tai koneen hiomisella juuri oikean muotoiseksi. Älä tuhlaa aikaa turhiin yksityiskohtiin, niitä ei tarvita mihinkään. Mutta älä koskaan huijaa sellaisissa asioissa, kuin siiven haritus, lennokin painopiste, moottorin vetokulma, työntötangot jne... Jos sen teet, niin todennäköisesti tuliterän hävittäjäsi odotettavissa oleva elinikä ei tule olemaan kovinkaan pitkä.


Lennätys

Totuuden hetki - saatko koneesi pysymään ilmassa? Jos olet hetkenkään epävarma, suosittelen että annat jonkun kokeneemman pilotin lentää ensilennon. Muista että nämä koneet ovat pieniä ja nopeita ja eivätkä sen takia välttämättä kovinkaan helppoja lennätettäviä.

Aloittelijan virhe numero yksi on lentää täydellä kaasulla yhä nopeampaa ja nopeampaa tehden mitä ihmeellisimpiä lentoliikkeitä kunnes kone ei ole enää alkuunkaan hallinnassa ja lopulta törmää maahan ja hajoaa. Joten kun korkeutta on kertynyt riittävästi vähennä kaasua ja ota rennosti. Opettele käsittelemään hävittäjääsi. Aloittelijan virhe numero kaksi on tehdä heti alkuun liian monimutkaisia liikkeitä. Sen sijaan lennä rauhallisesti ympyröitä ja kahdeksikkoja. Virhe numero kolme on liian pieni laskeutumisnopeus. Pienessä koneessa on suuri siipikuormitus ja siksi se tarvitsee suuremman laskunopeuden verrattuna suurempiin koneisiin. Eli pidä silmällä koneesi nopeutta äläkä anna sen sakata matalalla. Laskeudu mieluummin liian lujaa kuin liian hiljaa. Kone kyllä kestää laskun, kunhan se on maahan osuessaan vaakalennossa,


Harjoittelu

Tästä alkaa se hauskin osuus. Kun olet harjoitellut jonkin aikaa koneesi lennätystä on aika lähteä kokeilemaan kynsien terävyyttä taistelussa muita pilotteja vastaan. Ensin muittenkin muutama peruasia: Opettele käynnistämään koneesi ja lähtemään lentoon nopeasti. Opettele lentämään turvarajan etupuolella ja mahdollisten sivurajojen välissä. Tämä on todella tärkeää, sillä ei ole olemassa helpompaa tapaa saada pisteet miinukselle kuin rikkoa rajoja jatkuvasti. Eli opettele lentämään pienellä alueella ettet tee virheitä kilpailussa.

Kilpailun harjoittelu on vaikein osa. Tarvitset kokeneita vastustajia oppiaksesi taistelemaan hyvin ja kokeneita pilotteja tapaat vain kilpailussa. Jokatapauksessa opettele lentämään streamerin kanssa ja "laatikon" sisällä tehden monimutkaisia liikkeitä koko ajan. Kun tämä alkaa tulemaan "selkäytimestä" olet jo päässyt pitkälle.


Kilpailu

Viimeinen askel on osallistuminen jonkinlaiseen kilpailuun. Mene vain rohkeasti mukaan, ota rennosti ja nauti tunnelmasta, mutta älä hermoile. Hyvällä omatunnolla voin kertoa että ensimmäisissä "oikeissa" kilpailussa tunnelma on mahtava! Käynnistä moottori merkin jälkeen, kuten harjoittelitkin, heitä kone ilmaan ja lentele ympäriinsä "laatikossa". Älä lennä liian matalalla, vaan pidä huoli että kone pysyy ilmassa koko erän ajan. Lentoaika-pisteillä on suuri merkitys lopputuloksia laskettaessa, joten pysy ilmassa ja kerää lento-aikaa.

Noniin... pääsitkö finaaliin? Etkö... Ei se mitään, nauti hauskasta lennätyksestä, rakenna muutama kone lisää, harjoittele ja osallistu kilpailuihin, kunnes jonain päivänä sinusta tulee ÄSSÄ!


Martin Elmbergin englanninkielisestä tekstistä vapaasti suomentanut Ilkka Holappa.