Terveisiä Tsekeistä

 

Käytiin tuossa Suomen joukkueen kanssa MM-kisoissa Tsekkilässä. Joukkueessa olivat pohjoisesta Juha Koivunen, Ilkka Holappa ja Esa Niskanen  Apinalaivueen väreissa esiintyivät , Erik Sjöblom, Henri Lusto, Seppo Laukkanen ja Erkki Lusto, joka toimi samalla joukkueen johtajana.

 

Kisapaikka oli Pohjois- Tsekissä pienehkö noin Naantalin kokoinen  Zamberkin kaupunki. Kaupungissa oli selvästi näkyvissä parinkin eri yhteiskuntjärjestelmän jättämät jäljet. Rakennukset olivat osittain peräisin 1800 luvulta ehkä vanhempiakin. Niissä näkyi selvästi 50 vuoden hoitamattomuus ja osassa taloissa oli jo alkanut peruskorjaus. Eli varsin sekalaista. Jos muuten olette joskus menossa sinnepäin niin varautukaa melkoiseen kultturishokkiin liikentessä. Vastaantuleva henkilöauto ei ole mikään este ohittamiselle. Rekka-auto arvelluttaa arimpia - hiukan.

 

Varsinainen lennätys tapahtui paikallisen lentokerhon nurmikentällä, joka oli paikkana ihan mahtava. Tilaa riitti joka suuntaan. Kun vielä säät suosivat niin ympäristötekijöissä ei ollut mitään huomauttamista. Muutenkin järjestelyt toimivat kuin se vanhanmallinen junan vessa.

 

Kilpailussa ajettiin viisi erää joissa kussakin oli 11 heattia. Ensimmäiset lennot perjantaina ja varsinaiset alkuerät saatiin loppuun jo lauantai-iltaan mennessä. Koska säätiedotus lupasi matalapainetta niin sunnuntaille jätettiin vain semifinaalit ja finaali.

 

Kisan voittajaksi tuli slovakian 11 vuotias Kristian Popivack. Täytyy sanoa, että kaveri on ilmiömäinen. Kristian on ollut mukana viime kaudelta lähtien ja on suurinpiirtein voittanut kaikki skabat mihin on osallistunut. Paras joukkue oli Slovakia, toisena Tsekki ja kolmantena Ruåtsi, jos nyt muistan oikein  Lopulliset tulokset ovat tsekkien kotisivulla, joten niistä ei sen enempää ne voi sieltä tarkastella kukin halujensa mukaan.

 

Kisakalusto oli kaikkiaan sekalaista, mutta joitakin trendejä voi havaita. Länsi-Eurooppalaisilla oli kaikenlaisia koneita isoja ja pieniä. Itä- Euroopan kuskeilla Kawasaki 62:sia ja niitä sveitsiläisiä C-jotain. Valkovenäläisillä oli pieniä Lagg ja Jak koneita dieselillä.

Kärkipään kuskien koneet kulkivat tosi lujaa ja joka suuntaan. Pystyliikkeet eivät pienentäneet koneen nopeutta juuri lainkaan. Yleisimpänä moottoreina vaikutti olevan .21 MVVS pillillä ja finaalin koneet olivat yhtä lukuun ottamatta isoja koneita.

 

Kaikkien koneiden kierrosluvut mitattiin ennen ensimmäistä lentoa ja potkurit merkittiin. Törmäilyjen jälkeen kierrokset mitattiin uudellen. Eikä siitä aiheutunut kovinkaan paljon harmia. Melumittauksia ei tehty.

 

Finaalissa oli kolme Kawasaki Ki-62 kuitukonetta, mikä on sikäli jännä ilmiö, että kyseisestä koneesta rakennettiin vain yksi lentävä esikuva. Toisaalta finaalissa oli myös ainakin yksi paperilla päällystetty foamikone.

 

Kuskien lentotaito on parantunut huomattavasti edellisestä kisasta. Koneiden liikehtimiskykyky oli viritetty äärimmilleen ja niitä todellakin lennettiin aivan suorituskyvyn äärirajoille. Tosi tiukkoja kurveja ja järjettömän hyvä tilannetaju. Huippukuskit ajoivat sekä takaa yhtä maalia tai myöskin koukkivat satunnaisten maalien takaa. Molemmilla näytti tulevan tulosta.

 

Niin ja sitten tässäkin lajissa meni viimeinen miehinen linnake nurin germaaneilla kun oli joukkueessaan yksi tyttö, Stefanie jotain.

 

Turvallisuuden kannalta kisa meni melko hyvin. Turvalinjan ylityksiä oli muutama, joista kaksi oli vähän vakavampia Ensimmäisessä koneesta katosi ohjaus ja se jäi ilmaan pyörimään. Tuuli painoi koneen puolitoista kilometriä turvalinjan taakse, missä soppa loppui ja kone laskeutui jonkun tehtaan pihalle aiheuttamatta sen suurempaa vahinkoa. Toisessa taisteluvaurion saanut kone leijaili ohjaamattomana, mutta moottori sammuneena yleisöalueelle. Ei siitäkään tullut mitään vakavaa vauriota – onneksi.

 

Ruåtsalaiset tekivät yhden virallisen protestin slovakeja vastaan kun starttipilttuussa oli varmaan puolitusinaa ukkoa, vaikka säännöt sanovat, että vain kuski ja avustaja. Ruåtsalaiset olivat näkevinään, että porukka oli painostanut tuomaria näkemään enemmän katkoja kuin mitä olisi muuten nähnyt. Protesti ei mennyt läpi, mutta väki väheni.

 

Lauantai-illan Pilot Partyssä ensin syötettiin perinteistä Gulassia. Sen jälkeen jaettiin kaikille jotain ja vain yksi suomalaisista sai ”täydennyspalkinnon” Erik voitti kuusiokoloavainsarjan. Kun Eki ei malttanut olla hiljaa vaan tohisi, että ”nyt suomalaiset saa vaan hyviä palkintoja” Muut sitten saivat MVVsiä ja sähkislennokisarjoja tai combattisarjoja, jotka muuten ovat tajuttoman korkealaatuista ammattityötä. Sitten tuli alueelle henkilökohtainen korkeapaine, joka muuttui sunnuntai aamun matalapaineeksi. Mutta tulipahan seurusteltua ja luotua kontakteja.

 

Kaikenkaikkiaan oli ihan mainio  tapahtuma ja asettaa seuraavan MM-kisajärjestäjän tosi koville

 

Terv Vanha Erkki